Viděl jsem, četl jsem, přeložil jsem.......

Ostatní

10.6.2018: Auto Legendy Praha (2)

10. června 2018 v 19:08 | paulito

10.6.2018: Auto Legendy Praha (1)

10. června 2018 v 18:53 | paulito
Auto Legendy se přesunuly z areálu kliniky v Bohnicích na Výstaviště a příjemná procházka pod stromy se změnila v trpné ploužení po ploše bývalé Matějské pouti. Přesto se zde našla řada zajímavých aut, nicméně příští rok si asi dáme pauzu.

7.6.2018: Parlament - Naurrakar, Djevelkult

9. června 2018 v 11:25 | paulito
Po deprimujících hudebních zážitcích z Metalfestu opět do zlatého parlamentního standardu :-)) společné turné českých Naurrakar a norských Djevelkult slibovalo zajíámavou hudbu atak jsem, i když to bylo přes týden, vyrazil, autem, takže bez (skoro) alkoholu. Podporu měla dělat death metalová kapela Legion z Lysé nad Labem, ta nedorazila, neva, přes týden jsou dvě kapely akorát :-) a za vstupně 120 CZK je to za půl zdarma. Lidí se moc nesešlo, aspoň ale bylo dýchatelno a blackem spřízněná parta ze Žebráku dorazila, takže krom dobré hudby i dobrá zábava :-) První začal pražský Naurrakar, i když zvučili tak dlouho, až to začaínalo být otravné, zas takové hvězdy fakt nejsou. Na kapele jsem byl naposled v roce 2015, ještě když za ně zpíval Vojta, poslední LP Apogeum vydali minulý rok, za mě.. nebylo to úplně špatné, ale zas tak moc mi jejich styl nesedí. Ovšem norští Djevelkult byla úplně jiná kapitola, párkrát řízli do strun a šli na to a pak už se z jejich blacku sypala omítka a mně hučelo v uších ještě ráno :-)) Kapela z Opplandu hraje od roku 2010 a má za sebou dvě LP, Når avgrunnen åpnes je úplně nové a tour slouží k jeho propagaci. Super akcička, budu se těšit na další :-)

2.6.2018: Metalfest Plzeň 2018

9. června 2018 v 11:01 | paulito
Než začnu cokoliv kritizovat, chtěl bych říct, že obdivuji lidi, kteří dokáží poslouchat jakýkoliv metal v jakýchkoliv podmínkách, což já už asi neumím. Kde jsou ty časy, kdy jsme na Metalfestu tři dny mokli, pili 12 zředěnou deštěm na 10 :-)) a doráželi to panáky, abychom mohli slyšet King Diamond. Jenže dnes není na co čekat, kapely poslední dva tři roky stejné, jen líbivý power a melodický metal. Ano, táhne to davy a z hlediska marketingu to byl správný tah, ale.. death, thrash a nemluvím o blacku žádný, sem tam nějaká třetiřadá kapela odpoledne, aby se neřeklo a když už má být něco slušného, tak na poslední chvíli přijdou podivné přesuny, viz Kataklysm, Death Angel. Nechal jsem se ukecat a koupil si nakonec lístek aspoň na sobotu, pak ovšem přišel podraz v podobě zrušení Death Angel a tak jsem dorazil až na Crematory. Industrial gothic metal...? No, jejich poslední LP Oblivion jsem chvíli předtím poslechnul v autě a moc mě nenadchla, na živo to byla pro mě katastrofa, utahané, nudné. Trochu jsme ožil při folk metalových Equilibrium, ti to aspoň trochu rozjeli, navíc jsem u stánku s 12 potkal kámoše se zásobou kvalitního karibského rumíku a tak jsme se zpátka na lavičku protlačil až skoro na pauzu. Jenže pak přišla Lacuna Coil, nálepka alternative rock a poslední, mizerně hodnocené LP naposled v roce 2016, hovoří za vše a já se asi po třech skladbách sebral a šel domů neměl už jsem sílu ani chuť čekat na Accept, kteří určitě předvedli standardně výborný výkon, ale už jsem je slyšel, takže... příští rok ani tu sobotu, raději pojedu někam na výlet :-)

2.6.2018: Výstava bonsají na zámku Merklín

9. června 2018 v 10:46 | paulito
Pravidelná výstava bonsají a tentokrát i upravených kamenů (nepamatuji si japonský název) na zámku v Merklíně byla opět plná nádherných kousků v příjemném prostředí, počasí spalující, ale lidí tak akorát a navíc jsme vše zakončili dobrým obědem v Chudenicích. Jedna malá bonsajka si našla cestu i ke mně domů, tak pokud roku dožije, doplní ji nějaká větší -))

27.5.2018: Toulání v okolí Rabí

27. května 2018 v 21:52 | paulito
Pod nedělním sluníčkem jsme vyrazili směrem na Nepomuk a Horažďovice a nedaleko hradu Rabí byl první cíl naší cesty, zámek Žihobce s příjemným parkem, kde je krátká naučná stezka, věnující se přírodě v parku, muzeum v zámku bylo bohužel zavřené a tak jsme si ještě prohlédli kostel Proměnění Páně a kolem polí, plných máků a chrp pokračovali do Strašína, kde je kromě zamčené Strašínské jeskyně nádherný barokní kostel Narození Panny Marie. Další cesta vedla přes Pohorsko, kde mají hezkou kapličku, dojeli k loveckému záměčku Záluží, ze kterého je dnes hotel a na jehož zahardě jsme viděli několik víl :-) Cestou zpět nás čekal ještě další zámek, tentokrát v Žichovicích a pak už zastávka v Rabí na zmrzlinu a cesta domů.

Zámek Žihobce: Raně barokní zámek vznikl přestavbou renesanční tvrze v roce 1688. Je to obdélná jednopatrová budova se zvýšeným přízemím a mírně vystupujícími rizality po stranách. Uvnitř zámku se dochovala řada původních valených kleneb. V současné době v zámku sídlí žihobecké muzeum Lamberská stezka, které přibližuje historii obce Žihobce spjatou s rodem Lamberků. Lamberkové zámek vlastnili až do roku 1945. Součástí expozice je rekonstrukce zámeckého interiéru 19. stol. a expozice věnovaná přírodě Pošumaví a historii okolních obcí.

Kostel Proměnění Páně: Novorománský kostel z let 1872-76. Nachází se na místě původní gotické kostelní stavby zasvěcené sv. Martinovi. Z původního kostela byla přenesena chórová přepážka a boční oltář sv. Jana Nepomuckého z období kolem roku 1700, ostatní zařízení je soudobé se stavbou.

Kostel Narození Panny Marie: Nedaleko Strašína můžete po zelené turistické značce navštívit kostel Narození Panny Marie. Tento původně románský kostel ze 13. století byl v roce 1443 goticky přestavěn, v 18. století následovala přestavba v barokním stylu. Od roku 1443, kdy Půta Švihovský z Rýzmberku daroval zdejšímu kostelu dřevěnou sošku P. Marie, se tento kostel stal významným poutním místem.

Zámeček Záluží: Lovecký zámeček si nechal postavit kolem roku 1860 kníže Gustav von Lamberg. Později po roce 1948 sloužil jako hájovna. Jde o patrovou budovu s cimbuřím a dvěmi nárožními polygonálními věžemi. V současné době zámeček funguje jako ubytovací zařízení.

Zámek Žichovice: Zámek s hranolovou věží vznikl přestavbou původní tvrze ve stylu tzv. zaalpské renesance kolem roku 1603. V objektu zůstal zachován tzv. Bílý sál s bohatou štukovou výzdobou. Později již nedošlo k výraznějším stavebním úpravám. V současnosti je zámek využíván pro potřeby obce.

26.5.20185: Naučná stezka Capartické louky

27. května 2018 v 20:25 | paulito
Procházka loukami v okolí podšumavské vesničky s několika zajímavými cedulemi, věnující se msítní historii, životu a přírodě s výhledem na Čerchov.

19.5.2018: Praha-Dubeč - Sraz vozů Bentley, Rolls-Royce a Lotus (2)

21. května 2018 v 17:51 | paulito
A ostatní auta na srazu...

19.5.2018: Praha-Dubeč - Sraz vozů Bentley, Rolls-Royce a Lotus (1)

21. května 2018 v 17:44 | paulito
Krásné počasí, nádherná destinace a k tomu spousta luxusních aut, co více si přát.....:-) V první části Bentley, Rolls-Royce a Lotus.

8.5.2018: Lampa - Fleshless a Hypnos

9. května 2018 v 21:48 | paulito
Po více jak roce zase Pod lampou, uteklo to jako voda, Lampa nabídla zrekonstruované toalety :-) a výborné pivo a tak jsme si hned dvě před začátkem dali. Jako první nastoupila děčínská brutal deathová parta Fleshless, slyšel jsme jí poprvé a nepředvedla špatný výkon, i když třeba Brutally Deceased se mi zamlouvají víc. Kapela hraje od roku 1993, vydala řadu LP, poslední bylo EP z roku 2017 Dethroned in Shadows. Nálada byla výborná, k pivu se přidal Ron Barcelo a za chvilku již se na vystoupení připravovala death metalová kapela z Uhereského Hradiště, Hypnos. Tahle parta nabídla prezentaci svého LP z minulého roku, The Whitecrow, jejich písničky byly dost na střídačku, některé dobré, jiné horší, ale výbornou náladu už nic nevzalo. Kapelu jsme slyšel naposled v roce 2012, tak nedokáži změnu posoudit, ale celkově se večírek v Lampě vydařil na výbornou :-) jen ta rána, ach ta rána....

8.5.2018: Barokní Klatovsko

9. května 2018 v 21:21 | paulito
Tenhle sváteční výlet jsem postavil na základě turistické publikace Příběhy pošumavského baroka a prvním místem, kam jsme zamířili, bylo nad Klatovy, Klatovská Hůrka. Zaparkovali jsme pod kopcem a vydali se po asfaltové cestě a pak po mmodré značce napřed k rozhledně, která vznikla na troskách kostelu sv. Anny, bohužel otevřené až od 14:00 a pak zase dolů z kopce ke kostelu sv. Martina, který jsme a přilehlý hřbitůvek obešli a vrátili se k autu. Dalším cílem byla nedaleká Roseta, malá ves s vlastní kapličkou, ale hlavním cílem byla zřícenina kaple sv. Jana Nepomuckého v nedalekých lesích. Již cesta lesem byla nádherná, vonící a zářivě zelené stromy, klid.. a kaple je velmi krásné místo, podlaha je vodní hladinou po dopadu kapky a při příchodu odlétala poštolka.. Posledním cílem byl zámek Týnec, ale ten byl zavřený a tak jsme mohli jen obdivovat rozsáhlou zříceninu... pak už jen cesta do civilizace, chtěli jsme zkusit dobřanské slavnosti vína, ale odradila nás fronta a vstupní poplatek. A také plán na večerní akci :-)

6.5.2018: Maratón v Praze a zámek Kozel

6. května 2018 v 17:08 | paulito
Dnešní slunečný den začal poněkud dobrodružnou cestou do Prahy, kde jsem kamarádce z Brna slíbil podporu coby divák u trati při jejím prvním startu na maratónu, jenže protože nemám své auto s navigací, použil jsem muzejní kus, co mám doma a výsledkem bylo, že jsme se chvíli motali kolem Prahy, než jsme dojeli do Modřan a tak proflákli ty největší hvězdy maratónu.. i když, byli jsme bohatě odměněni (a samozžejmě jsme všem běžcům strašně moc fandili) kolem probíhajícím atletem v boratkách, další byl převlečen za yettiho a i princezna se našla :-) pak konečně proběhla i Petra a my s krátkou procházkou kolem Vltavy zamířili směr na Plzeň. A protože bylo celkem málo hodin, cestou zpět jsme zamířili na zámek Kozel, zkontrolovat, zda už kvetou rodedendrony :-) no, kvetly, ale zatím jen hodně decentně, přesto návštěvníků bylo umírněně a sem tam nějaká ta květinka nebo zvířátko se našli :-)

5.5.2018: Velhartice, Chudenice

5. května 2018 v 21:24 | paulito
Výlet, tentokrát s přáteli, započal ve Staňkově, ale i když bylo v plánu nejdříve Německo, nakonec jsme v krásném počasí vyjeli jen nedaleko, nejprve do Velhartic. Je to pro nás už známé místo a tak jsme opět navštívili a prošli hrad, v kovárně pod náměstím si dali nakonec jen polévku a pivo, navštívili muzeum minerálů a nakonec se vydali směrem do Chudenic, za lepším obědem. Nakonec to byl v hospodě Stará škola v mém případě jelení guláš, který jsem pak šel vyšlapet nejdříve na rozhlednu Bolfánek a poté do Americké zahrady, která je největší sbírkou amerických dřevin u nás. Pak už jen pohodová cesta zpátky, kupodivu nás slavnosti v Plzni nijak neomezily.

Velhartice: Hrad byl založen na přelomu 13. a 14. století pány z Velhartic. Jeho dominantu tvoří gotický Rajský palác a protější obranná věž Putna. Obě části jsou propojeny kamenným mostem se čtyřmi lomenými oblouky, který k nim doléhal dřevěnými padacími můstky. K Rajskému paláci přiléhá pozdně renesanční zámecké křídlo s původními arkádami, tzv. Huertovo křídlo, které bylo postavené roku 1627.

Chudenice: Zámek vznikl přestavbou rodového sídla Czerninů, renesanční tvrze, na konci 16. století. Tehdy jej vlastnil Humprecht Czernin. Dnešní vzhled zámek získal barokní úpravou podle návrhu architekta Carla Ballinga r. 1776 a nachází se v něm expozice věnované několika významným lidem, kteří jsou spjati s Chudenicemi - Josefu Dobrovskému, Jaroslavu Kvapilovi, K. S. Amerlingovi a rodu Czernínů. Ti byli historicky jedinými vlastníky zámku. K vidění jsou i dobové zámecké interiéry.

Bolfánek: Výška této kamenné rozhledny je 45 metrů a po vystoupání 138 schodů se dostanete na vyhlídkovou plošinu ve výšce 25 metrů. Bolfánek vám poskytne nádherný panoramatický rozhled na vršky Šumavy, Doupovských hor nebo Brd. Za dobré viditelnosti dohlédnete až na vrcholky Alp.

Americká zahrada: Zahrada byla založena v roce 1828 hrabětem Eugenem Černínem jako školka okrasných, převážně severoamerických, dřevin určených pro výsadbu v zámeckém parku Lázeň. V letech 1841-48 byla postupně budována jako sbírka cizokrajných dřevin. Vznik arboreta je datován do roku 1842. Iniciátorem jeho vzniku byl též Evžen (Eugen) Černín, mj. spoluzakladatel Dendrologické společnosti v Průhonicích. Pod jménem Americká zahrada je arboretum známé od roku 1844 a díky své zachovalosti, stáří a přítomnosti některých zajímavých forem dřevin se jedná o jednu z nejvýznamnějších památek svého druhu u nás. První cizokrajné dřeviny byly dodávány z bubenečského parku v Praze, z Flottbecku, nebo např. z Vídně. Postupem času začala Americká zahrada plnit funkci zásobní zahrady pro bývalé černínské parky v Petrohradě, Krásném Dvoře u Podbořan i jinde. Později (zejména v letech 1847-97) byly sazenice dodávány i do dalších zahrad a parků především v západních Čechách. Největšího rozkvětu dosáhlo arboretum v roce 1874, kdy se jeho vedení ujal lesmistr ve výslužbě Bázl, v této době mu přispíval radou a pomocí též významný botanik Ladislav Čelakovský (syn básníka Františka Ladislava Čelakovského). Profesor Čelakovský pobýval na nedalekém zámku Lázeň, kde přijímal návštěvy významných evropských botaniků a pomáhal určovat rostliny pěstované v Americké zahradě.

29.4.2018: Liblice a NS Slatinná louka u Liblic

29. dubna 2018 v 20:49 | paulito
Poslední zastávkou na cestě z Boleslavi byl zámek Liblice. Je vidět, že je to konferenční centrum, úprava zámku a parku je na vysoké úrovní, stejně jako pár zlatých bažantů před zámkem :-) pro nás daleko zajímavější byla hned u parku vedoucí naučná stezka Slatinná louka u Liblic, kde na člověka kromě nádherné přírody i dýchla atmosféra starých lesů a bažin ze středověku.. žádní lidé, klid... jen příroda...

Zámek Liblice: Prohlédnete si jednu z nejcelistvějších památek českého vrcholného baroka. Zajímavý barokní zámek tvoří střední válcový třípatrový rizalit, v němž je umístěn hlavní sál, prostupující výšku dvou pater.

Naučná stezka Slatinná louka: Okružní stezka začíná u zámku Liblice a prochází PP Zámecký park Liblice, součástí které je PR Slatinná louka u Liblic. Na 12 zastaveních se dozvíte informace o architektuře, historii a rekonstrukci zámku a také o fauně, flóře a přírodních poměrech lužního lesa a mokřadních luk území.

29.4.2018: Stránov

29. dubna 2018 v 20:24 | paulito
Na dohled od Starého Stránova je zámek Stránov, který se tyčí nad silnicí a kolem kterého je nádherný park se vzrostlými stromy. Zastavili jsme před zámkem a prošli až k budově zámku a v kavárně jsme si koupili lístek na věž, kde by byl příjemný relax. Po absolvování 70 schodů dolů a nahoru jsme v kavárně zakoupili kapučíno, které jsme vypili na nádvoří hradu a pak už se pustili do parku kolem zámku, parku s úžasnou, lehce starobylou atmosférou.

Stránov: Zámek vznikl přestavbou původního gotického hradu z 15. století, ze kterého se dochovala výrazná kamenná věž. V průběhu následujících let byl několikrát upravován. Současný pohádkový vzhled zámku je výsledkem poslední novorenesanční přestavby z 19. století. Autorem návrhu byl architekt Josef Schulz. V objektu budete obdivovat sbírky motýlů a brouků, historických kočárků a panenek nebo repliky historického nábytku. Nedaleko se také nachází zrenovovaný kostel. sv. Václava.

29.4.2018: Starý Stránov

29. dubna 2018 v 20:07 | paulito
Naše nedělní cesta po zámcích na sever od Prahy začala na hradě Starý Stránov, který je v Zámostí kousek od Mladé Boleslavi. Hrad jsme našli celkem bez problémů, byl na kopci nad vsí a k našemu překvapení, nebyla to zřícenina, ale zřícenina předělaná na moderní bydlení a jako zřícenina vypadala jen z jedné strany. A tak jsme jí obešli, nasbírali trocha jahodových listů a maliní a pustili se k dalšímu cíli, který byl z hradu na dohled.

Starý Stránov: Nevelký hrad nad řekou Jizerou byl vystavěn na konci 13. století Mikulášem z Hrádku. Později zde sídlil rod Myšků, opuštěn byl v 15. století. Hrad byl tvořen dvěma budovami, z jižní strany byl chráněn příkopem. Dnes na místě najdete dobře zachovalé pozůstatky jedné palácové budovy.

28.4.2018: Drábské světničky

29. dubna 2018 v 19:54 | paulito
Cesta z Prahy z Bohnic do Mladé Boleslavi byla mírně řečeno stresující, je super, když se kvůli opravě 100 metrů svodidel vytvoří kolona o délce 10 km. Prostě české dálnice jsou nej. Zdržení naštěstí "jen" hodinu. Vyzvedli jsme přátele a vyrazili do skalního hradu Drábské světničky. Jako každý kousek Českého ráje, jsou i Drábské světničky nádherné, skály, příroda, výhledy.. vyšplhali jsme na skalní vyhlídku, odkud jsme sledovali tři poštolky a pak se pustili cestou po modré značce přes Studený průchod na Krásnou vyhlídku, kde jsme poobědvali a pak se stejnou cestu pustili zpět. Počasí bylo nádherné a po sprše následovala odměna v podobě vyníkajících plzeňských piv na Rožátově.

Drábské světničky: Z hradu Drábské světničky, který byl vybudován na 7 pískovcových blocích o výšce 15 metrů, se zachovaly především tesané světničky v pískovci, dále pár chodeb a tesané kapsy, ve kterých byly zasazeny dřevěné stavby. Roku 1921 byla objevena místnost, ve které se nacházel kamenný oltář.

Studený průchod: Tato přírodní skalní puklina dlouhá 125 m se nachází v přírodní rezervaci Příhrazské skály. V úzké soutěsce mezi skalami i v největších letních vedrech nevystupuje teplota nad 10° C. Díky tomu v průrvě roste zajímavé společenství mechů a lišejníku typických spíše pro studené hornaté prostředí.

28.4.2018: Grand Veteran Praha (2)

29. dubna 2018 v 19:26 | paulito

28.4.2018: Grand Veteran Praha (1)

29. dubna 2018 v 19:19 | paulito
Musím přiznat, že z téhle akce jsem byl, namlsaný Legendami, poměrně zklamán a i vstupné (250 CZK) mi přišlo poměrně vysoké, ale zase na druhou stranu, Legendy začínaly podobně a dnes je z nich jedna z největších (pokud ne největší) výstavní akce aut u nás. Na druhou stranu se exponáty na obou akcích poměrně kryjí. Pár zajímavých kousků se našlo, ne že ne a mé oko, zbožňující krásná auta, bylo potěšeno třeba Wikowem, Jaguarem a řadou dalších aut.

22.4.2018: Houska

23. dubna 2018 v 21:44 | paulito
15 km od Bezdězu, po úzkých silničkách, kdy jedete přes nádhernou vesničku s pochmurným názvem Kruh :-) s řadou úžasných selských stavení, stojí hrad Houska. Ten sám o sobě je poněkud nudný, ale určitě stojí za návštěvu místní dřevěné a plně pohyblivé peklo, je opravdu luxusní. Dalších 500 metrů od hradu tajemným lesem je vyhlídka na Říp a vůbec okolní příroda stojí za bližší proukoumání.

Houska: Původně gotický hrad pravděpodobně založil Přemysl Otakar II. v 1. polovině 13. století v malebném prostředí pískovcových skal. V roce 1590 byl přestavěn na renesanční zámek. Houska je masivní objekt na půdorysu čtyřúhelníku s vnitřním nádvořím. Období středověku připomínají jedinečné nástěnné malby v hradní kapli. Nejvzácnějším interiérem je pak Zelená světnice s malbami ze 16. století nebo rytířský salonek.

22.4.2018: Bezděz

23. dubna 2018 v 21:36 | paulito
Nápad navštívit Bezděz vznikl, jak jinak četbou knížek, tentokrát dobrodružství královského prokurátora Oldřicha z Chlumu. Samozřejmě o něm mají na Bezdězu výstavku..... a samozřejmě je to vybájené postava. Cesta na sever probíhala bez problémů, parkování mají ve vsi Bezděz pod hradem dobře zorganizované, hlídačům neuprchna ani myš a po chvilce už jsme šlapali směrem do kopce. Je třeba říct, že po kamenech a za horka to nebylo nic extra a že jsme byli rádi, když jsme se doplazili k bráně a dali si vychlazenou limonádu. Koupili jsme vstupenky, prošli kontrolou a vydali se prozkoumat hrad. Je zajímavý, i když interiéry, jak už to u nehlídaných objektů bývá, nejsou nic moc, ale části staveb a výhled z věže rozhodně stojí za to, stejně jako návštěva některého z občerstvení v podhradí, kde se opravdu snaží.

Bezděz: Monumentální raně gotický hrad založil Přemysl Otakar II. v polovině 13. století jako reprezentativní sídlo krále. Po jeho smrti se v roce 1279 hrad stal nedobrovolným vězením pro královnu Kunhutu a jejího syna Václava II. V roce 1624 sídlo získal Albrecht z Valdštejna, který sem povolal mnichy. Klášter zde fungoval až do roku 1778, kdy Josef II. zrušil řád. Poté opuštěný hrad začal chátrat. V 19. století romantická silueta hradu přitahovala řadu umělců, mezi jinými Karla Hynka Máchu nebo Bedřicha Smetanu.

20.4.2018: Rallye Šumava 2018 (2)

22. dubna 2018 v 18:21 | paulito

20.4.2018: Rallye Šumava 2018 (1)

22. dubna 2018 v 18:13 | paulito

20.4.2018: Rallye Vltava 2018 (2)

21. dubna 2018 v 17:11 | paulito

20.4.2018: Rallye Vltava 2018 (1)