Viděl jsem, četl jsem, přeložil jsem.......

Bojové nasazení Junkers 88 (2)

19. srpna 2018 v 17:41 | paulito |  Historie
Letouny Junkers Ju 88A, nasazené na jihu Evropy, operovaly také aktivně proti Maltě. V dubnu 1941 se Malta stala cílem náletů Junkersů z LG 1. 29.4. sestřelily britské stíhačky letoun z 9./LG 1 a 8.5. ztratila Luftwaffe letoun z 8./KG 30, který pilotoval Uffz. Werner Gerhardt. O den později sestřelil Bristol Beaufighter Mk.IC z 252. Squadron, který pilotoval Lt. Donaldson, průzkumný Ju 88D z 2.(F)/123. Další průzkumný Ju 88D z 1.(F)/121 byl sestřelen Fulmarem z 806. Squadron FAA z letadlové lodě HMS Formidable. Ztráty mělo též britské letectvo, střelec z Ju 88D z 2.(F)/123 sestřelil Beaufighter z 252. Squadron. Celkem ztratila Luftwaffe nad Maltou 8.6. až 10.6.1941 16 letounů Ju 88. Bojištěm Ju 88 byla také severní Afrika. Průzkumné Ju 88D fotografovaly Tobruk, Tripolis a Alexandrii. Letouny z LG 1 podporovaly německo-italské pozemní jednotky. Ju 88A tvořily, spolu s He 111H, základ bombardovacích jednotek na východní frontě. 22.6.1941 byly Ju 88A ve výzbroji následujících jednotek: Luftflotte 1 - II. a III./KG 1 (59 letadel), KG 76 (90 letadel), KG 77 (91 letadel), Luftflotte 2 - I. a II./KG 3 (82 letadel), Luftflotte 4 - KG 51 (62 letadel) a I. a II./KG 54 (71 letadel), Luftflotte 5 v Norsku měla jen jednu eskadru s 6 Ju 88A - 6./KG 30. Kromě toho byly Ju 88D ve výzbroji některých jednotek dálkového průzkumu a KüFlGr. 806. Prvním cílem Ju 88 byla letiště, letouny z KG 51 zničily toho dne 100 letadel na zemi. Palubní střelci bombardérů sestřelili několik stíhaček Polikarpov I-15bis a I-153. Ju 88A byly často používány jako střemhlavé bombardéry, hlavně tam, kde byly nasazeny nepřátelské stíhačky (zastaralé Ju 87R byly kořistí i pro stejně zastaralé I-15 a I-15bis). 22.7.1941 se letouny KG 3 a KG 54 zúčastnily masového náletu na Moskvu. Ju 88A z KüFlGr. 806 bombardovaly lodě Baltské flotily, plující z Tallinu do Kronštadtu. Ju 88A bombardovaly Leningrad, Minsk, Oděsu, Kyjev. Ju 88A z Luftflotte 1 a 5 ničily sovětské transporty na Bělomorském kanálu a na železnici do Murmansku. Smrtící byly letouny Ju 88A-4 a Ju 88A-14, vyzbrojené kanóny 20 mm, určené k ničení lokomotiv. Letouny z KG 30 napadaly spojenecké konvoje, plující do Murmansku. Často byly Ju 88 používány k podpoře pozemních vojsk. Na jaře 1941 bylo hlavním úkolem bombardovacích jednotek na západní frontě noční bombardování Velké Británie a konvojů v Atlantiku a La Manche. Dva letouny Junkers Ju 88A-8 byly sestřeleny 9.6. a 24.6.1941 u Broadfield Down. Oba stroje byly vybaveny přístrojem na přeřezávání lan upoutaných balónů. Letouny Ju 88 z LG 1, nasazené v Africe, bombardovaly Marsa Matruh, Alexandrii a Tobruk. Průzkumné Ju 88D, startující z Kréty, létaly nad Bejrút, Haifu a Alexandrii. Kromě služby v bojových jednotkách byly Ju 88 používány také pro výcvik, např. ve školách v Paderbornu, Praha-Kbely, Barthu. KüFlGr. 126 používala Ju 88 v torpédové verzi, Ju 88A-4Torp. Výcvik torpédových letounů probíhal v KG 102 v Grossetu v Itálii. Na jaře 1942 byly na torpédové letouny přezbrojeny následující jednotky: III./KG 26, I. a III./KG 30 a KG 77, ta poslední obdržela letouny Ju 88A-17. Během útoků na konvoj PQ 16 (25.5. až 1.6.1942) ztratila KG 30 šest strojů, které sestřelilo protiletadlové dělostřelectvo na lodích a stíhačka Hawker Hurricane z lodi SS Empire Lawrence. Během útokuů na konvoj PQ 17 potopily Junkersy, společně s Heinkely He 115C z I./KüFlGr. 906 devět obchodních a dvě vojenská plavidla. Během letního tažení na východní frontě v roce 1942 byly Ju 88 naszaeny hlavně na Ukrajině, Krymu a u Stalingradu. V noci bombardovaly i jiná města, např. Leningrad.

Ju 88 z KG 30 na letišti Catania na Sicílii v roce 1942.

Ju 88C-4 z I./NJG 2 na letišti Benghází.

Letouny Junkers Ju 88 byly nejen ve výzbroji Luftwaffe. Regia Aeronautica obdržela v polovině roku 1940 200 Junkersů 88, které potřebovala na přezbrojení italského letectva. Teprve v roce 1943 byly testovány dva stroje (Ju 88A-4 a Ju 88A-7). Prvními přezbrojenými jednotkami byly 9., 10., 30. a 35. Stormo BT. Výcvik italských pilotů probíhal v LG 1 v Eleusis a KG 30 na Rhodosu. 9. Stormo BT bylo cvičeno na letišti Montpellier, kde byla IV./KG 77. Piloti 10. Stormo BT byli na stáži u IV./KG 30 v Aalborgu a Wiener Neustadt. 10.4.1943 byly dodány čtyři Ju 88A-7 a 12 nových Ju 88A-4. Ve chvíli kapitulace Itálie, 9.9.1943, nebyla žádná jednotka bojeschopná. Celkem obdržela Regia Aeronautica 6 Ju 88A-7 a 25 Ju 88A-4. Dalším uživatelem Ju 88 bylo Rumunsko. V roce 1943 dostalo několik Ju 88D-1, které byly používány v průzkumných jednotkách. V létě byly Ju 88A-4 dodány do 75., 76. a 77. bombardovací eskadry 1. leteckého sboru (I. Corpul Aerian). Po přechodu Rumunska na sovětskou stranu (23.8.1944) byly Ju 88 používány proti německým jednotkám v Sedmihradsku, Maďarsku a na Slovensku. V Rumunsku byly Ju 88 používány pro výcvik do roku 1949. Na počátku 50. let byly všechny staženy ze služby. Dalším uživatelem Ju 88 bylo Maďarsko. Magyar Kyralyi Legero používalo Ju 88A-4 v eskadře rychlých bombardérů 102/2. Pro obranu svého území používalo také několik těžkých stíhacích Ju 88C-6. V březnu 1943 obdrželo finské letectvo 24 Ju 88A-4, stažených z bombardovacích jednotek Luftwaffe. Po opravě byly poslány do Finska, kde byly zařazeny k PLeLv 44. Podobně jako rumunské, také finské Ju 88A-4 byly nasazeny proti Němcům během přechodu Finska na stranu Spojenců v zimě 1944-45. Francouzské letectvo, nasazené proti německým pevnostem na západě Francie (Saint Nazaire, La Rochelle), používalo letouny Ju 88A-4, vyráběné v závodech SNCASE v Toulose. Celkem dodala tato továrna a Ateliers Aeronautiques de Boulogne 22 Ju 88A-4. Provedly celkem 18 bojových vzletů. Německá protiletadlová obrana dva sestřelila. Po skončení války byly předány do letecké školy v Cazaux. První jednotkou, která obdržela průzkumné Ju 88D, nyla .(F)/120 ve Stavangeru, která dostala v létě 1940 šest Ju 88D-0. Ve chvíli zahájení Bitvy o Británii, byly Ju 88D-2 ve většině průzkumných jednotek velkého doletu, např. 1.(F)/120, 1.(F)/121, 3.(F)/122 a 3.(F)/123. V roce 1941 byly Ju 88D dodány do průzkumných jednotek ve Francii, na Sicílii a v Norsku. 22.6.1941, v den útoku na Sovětský svaz, měla Luftflotte 5 v Norsku Ju 88D v 1.(F)/120, Luftflotte 1 5.(F)/122, Luftflotte 2 na středním úseku fronty 1.(F)/122. Luftflotte 4 na Ukrajině měla 3.(F)/121, 4.(F)/121 a 4.(F)/122. Letouny z 3.(F)/123, umístěné v Lannionu v Bretani, vykonávaly průzkumné lety nad Atlantikem. Nevelký počet Ju 88D používalo maďarské a rumunské letectvo. V roce 1944 začala Ju 88D nahrazovat nová verze Ju 88T, která dosahovala max. rychlosti 660 km/h. 2.(F)/Agr 11 a 3.(F)/Agr 33 používaly Ju 88T do konce války. Bombardovací Ju 88A byly používány v jednotkách Luftwaffe (napr. KG 3) do konce války. 4.3.1945 se operace Gisela (náletů na cíle ve východní Anglii) zúčastnilo 142 strojů Ju 88 různých verzí. V květnu 1945 přistál na Islandu Ju 88A-17. První jednotkou, která obdržela Ju 88S, byla I./KG 66 na zákaldnách Chartres a Montdider v roce 1944. Junkersy se zúčastnily operace Steinbock (noční nálety na města východní Anglie). V noci 24.8.1944 ztratila KG 30 během náletů na cíle ve Francii tři Ju 88S-1. Letouny Ju 88S-3 se nacházely ve výzbroji LG 1. Ju 88S z II./KG 200 se zúčastnily nočních náletů na východní frontě. Na jaře 1940 vznikla v KG 30 letka těžkých stíhaček (Zerstörerstaffel), první jednotka, vyzbrojená Ju 88C-2. V červenci byla jednotka začleněna do II./NJG 1 a používána v nočních letech nad Velkou Británii. V září 1940 byla II./NJG 1 přejmenována na I./NJG 2. Jednotka se účastnila letů nad Anglii do 11.9.1941. Jejím dalším úkolem byla obrana měst proti nočním útokům bombardérů RAF. V prosinci 1941 byla I./NJG 2 přemístěna na Sicílii. První let nad Maltou se konal v noci z 5.12. na 6.12.1941. O týden později Lt. Peter Luufs sestřelil nad Benghází Wellington ze 40. Squadron RAF. 17.12. sestřelil Lt. Dieter Sclief Blenheim ze 107. Squadron. V noci 28.12. sestřelila britská protiletadlová obrana letoun Lt. Wilfrieda Babinka, posádka zahynula. První jednotka, přezbrojená na nové Ju 88C-6, byla NJG 2. Stíhací Ju 88C-6 sloužily v KG 3, KG 30, KG 51, KG 53, KG 55 a KG 77. V V./KG 40 byly Ju 88C-6 používány pro boj se spojeneckými námořními letouny nad Biskajským zálivem. Řada Ju 88C-6, používaných v denních jednotkách, měla na trupu namalovanou imitaci přední kabiny, aby oklamala nepřátelské stíhačky, útočící na slabě bráněnou přední polosféru bombardérů.

Ju 88C-6 z 1.(J)/KG 40, vybavený radarem FuG 212.

Ju 88G-6 z II./NJG 5, vybavený radarem FuG 220 s anténou Morgenstern.

Ju 88C-6 ve verzi noční stíhačky se nacházely ve výzbroji NJG 1, NJG 2, NJG 3, NJG 4, NJG 5, NJG 6, NJG 7 a NJG 11, umístěné v Belgii, Holandsku a Německu (I./NJG 2 byla na Sicílii a krátký čas i v severní Africe) a NJG 100 a NJG 200 na východní frontě. Piloti byli školeni v NJG Schule 101 a 102. 5.12.1942 sestřelil Ju 88C-6 z V./KG 40 Sunderland, 15.5.1943 další Sunderland, o měsíc později Halifax Mk.II ASR a 14.6. B-17 u Cap Finistere. Ju 88C-6 eskortovaly rovněž průzkumné Ju 290 z FAGr. 5. Letouny z I./NJG 2, napadající v noci britské bombradéry, vracející se z náletů, sestřelily např. Blenheim Mk.IV ze 107. Squadron a Hampden ze 49. Squadron RAF. Jedním z největších úspěchů RAF bylo sestřelení poloviny z 97 bombardérů RAF, zničených při náletu na Nürnberg v noci z 30.3. na 31.3.1944. Na východní frontě byly Ju 88C-6 nasazeny odlišným způsobem. V Rusku sloužily hlavně k zachycení nalétávajících (často po jednom) sovětských nočních bombardérů (Po-2, Jak-6, Pe-8, SB-2). 9.5.1943 přistál na letišti Dyce u Aberdeenu letoun Ju 88R-1 z 10. NJG 3, jehož členem posáídky byl agent britské Intelligence Service. Tak mohli Britové prozkoumat funkčnost radarů FuG 202 a 212. Podobná příhoda se odehrála 13.7.1944, kdy na zákaldně Woodbridge přistál omylem Ju 88G-1 ze 7./NJG 2, tentokrát získali Angličané nové FuG 220 a 227. Letouyn Junkers 88G byly používány k navádění jednomotorových stíhaček během útoků na spojenecká letiště v lednu 1945 (operace Bodenplatte). 3.12.1943 sestřelily Ju 88G-1 dvě Mosquita. Před koncem války Ju 88G, vyzbrojené bombami, napadaly sovětské jednotky na východní frontě. Ju 88 se také zúčastnily evakuace německých vojsk z Kurlandska. Např. 8.5.1945 odstartovaly čtyři Ju 88G-6 z 4./NJG 3 z letiště Gardemoen u Osla a přistály na polním letišti u Libau. Tři z nich byly zničeny na zemi a poslední odletěl 10.5. se čtyřmi příslušníky Luftwaffe. 4.5. a 8.5. vykonaly letouny z 12./NJG 3 bitevní útoky na cíle v okolí Cottbusu. Poslední bojová akce proběhla 9.5.1945, proti sovětským jednotkám u Drážďan. Letouny Junkers Ju 88P-2 a Ju 88P-4 byly používány k nočním bitevním útokům na východní frontě. Verze Ju 88P-1 byla ve výzbroji III:/KG 1, umístěné v roce 1942 na obsazeném sovětském letišti Dno. Průzkumné letouny velkého doletu Junkers Ju 88H-1, se nacházely ve výzbroji 3.(F)/123, umístěné v Rennes, Cognacu a Lorientu.







 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama