Viděl jsem, četl jsem, přeložil jsem.......

Lentolaivue 24 (13)

15. června 2017 v 20:44 | paulito |  Historie
HLelv 24 zahájila přezbrojení ze starých Brewster Model 239 na Messerschmitt Bf 109G 4.4.1944, 1. letka obdržela čtyři G-2 z HLeLv 30 a 34 - ta dostala současně novější G-6. Do 11.4. byla letka v plné síle a o tři dny později dostala své první Gustavy 2./HLeLv 24. Tento proces pokračoval do počátku května, kdy obdržely Bf 109 všechny tři letky. Jednotka předala přeživší Brewstery HLeLv 26. Bf 109 se obtížně ovládaly na zemi při pojíždění a vzletu. Čtyři Messerschmitty byly odepsány v Suulajarvi v prvních osmi týdnech po příchodu, první nehoda se konala 12.5., kdy se MT-242 srazil s MT-236, pilot tohoto, poručík Marti Salovaara, byl při nehodě zabit. Následující den havaroval při vzletu MT-240 a 26.5. MT-245. Navíc byly další tři Bf 109 tak vážně poškozeny, že musely být odeslány do Tampere k opravě. 14.4. sestřelil poručík Nissinen na Bf 109G první letadlo.

Velitel 1./HleLv 24 a nositel Mannerheimova kříže, poručík Lauri Nissinen v MT-225 v Suulajarvi 4.4.1944. Vysoce úspěšný stíhací pilot získal 32.5 sestřelů během 300 vzletů. Nissinen tragicky zahynul, když byl jeho letoun sražen vrakem Bf 109G poručíka 'Urkki' Sarjamnena 17.6. Byl to jediný stíhací pilot, vyznamenaný Mannerheimovým křížem a zabitý v boji.

Byl to bohužel německý Junkers Ju 188F-1 z 3./(F) Aufklärungsgruppe 22, který havaroval u Virolahti, posádka vyskočila na padáku.

14.4.1944 vzlétl poručík Nissinen v MT-225 a sestřelil nad Finským zálivem omylem německý průzkumný Junkers Ju 188F-1 z 3./(F) Aufklärungsgruppe 22.

Díky tomuto incidentu obdrželi finští piloti okamžitě rozpoznávací manuál k identifikaci současných německých typů. Letadla Luftwaffe měla zakázáno létat do finského vzdušného prostoru bez předchozího upozornění a povolení od německého kontrolora na letišti Helsinki-Malmi. 11.5. byla 1./HLeLv 24 přesunuta do Nurmoily, kde Bf 109G-2 nahradily zastaralé Hawk 75A z HleLv 32, což bylo opatření proti vzrůstajícímu počtu moderních La-5 v této oblasti. 1. letka hlásila sestřel pěti Lavočkinů ve třech vzletech do doby, kdy zhoršující se situace v Karélii přinutila jednotku k návratu do Suulajarvi 3.6. První střet HLeLv 24 se sovětskými letouny přišel 14.5., kdy letka roj kapitána Myllymakiho napadl dva La-5 nad Lernpaala. Piloti Messerschmittů eskortovali dva Brewstery k frontě v Karélii a jeden La-5 byl sestřelen. Na přelomu května a června se sovětské jednotky soustředily severozápadně od Leningradu a finské pozorovací letouny spatřily množství tanků a děl. Bohužel finské vyšší velení selhalo při posuzování těchto hlášení. Sovětští stíhači zahájili nad Karélií denní průzkumné lety a 27.5. až 8.6. se HLelv 24 střetla s nepřítelem 12x. Během této doby bylo hlášeno 21 sestřelů, ztracen byl poručík Heikki Herrala v MT-204 2.6. a seržant Yiljo Kauppinen s 9,5 sestřely byl zraněn o pět dnů později v MT-225. Herralu sestřelil Jak-9 z 14. nebo 29.GIAP a Kauppinena P-39 z 196. IAP. Rudá armáda zahájila útok 9.6.1944 a toto tažení mělo za úkol obsadit Finsko. 'Velký útok', jak byl známý ve Finsku, podporovalo přes 1.300 letadel 13. letecké armády, s podporou dalších 220 letadel Baltské flotily, které kryly levé křídlo postupujících armád.

Poručíci Joel Savonen a Heimo Lampi z 1./HLeLv 24 před MT-244 v Suulajiirvi v květnu 1944. Savonen provedl 313 vzletů a získal 8 sestřelů a Lampi 268 vzletů a 13.5 sestřelů.

Tyto velké síly měly chránit jednotky, postupující podél Finského zálivu v šíři 20 km. Proti nim stál v Karélii podplukovník Gustaf Magnusson a jeho LeR 3 s 16 Bf 109G-6 z HLeLv 34, 18 Brewstery z HLeLv 26 a 14 Bf 109G-2 z HLeLv 24, která byla organizována následovně:

Velitel Major Jorma Karhunen, štáb v Suulajarvi
1. letka poručík Lauri Nissinen v Suulajarvi s 5 Messerschmitty
2. letka kapitán Jouko Myllymaki v Suulajarvi s 5 Messerschmitty
3. letka kapitán Hans Wind v Suulajarvi s 4 Messerschmitty

Útok byl zahájen ráno 9.6. a po rychlém prolomení finské obranné linie zatlačovala Rudá armáda svého nepřítele na ústup. Během deseti dnů překročilo čelo invazních jednotek Karelskou šíji a došlo na předměstí Viipuri, které bylo obsazeno 20.6.. Postup byl poté zastaven a Sověti konsolidovali své územní zisky. První den ofenzívy provedlo Rudé letectvo 1.150 vzletů a převálcovalo svého finského protivníka počtem útoků. Bf 109 byly vyslány v párech v 6:15 ke sledování sovětského postupu a ve třech střetech hlásili sestřel jednoho Il-4 a čtyř stíhaček. Následující den provedli dalších 800 vzletů a HLeLv 24 zničila 11 letadel během dvou ranních hlídek. Zástupce velitele 2. letky, poručík Urho Sarjamo, byl nejúspěšnějším pilotem dne, sestřelil jeden Pe-2 a dva La-5 (MT-227) během hlídky od 9:55 do 11:00.

Praporčík Viktor 'Isa-Vikki' ('Otec-Vikki') Pyotsia bojoval u Lentolaivue 24 v Zimní i Pokračovací válce. Zde je, když sloužil u 1. letky v Suulajarvi v dubnu 1944. Ačkoliv měl přidělen MT-244, byl sestřelen v MT-235 zpětnou palbou z Il-2 3.7.1944, musel vyskočit na padáku z vážně poškozeného Gustava. Pyotsia došel do Nuijamaa a byl hospitalizován po zbytek sovětské ofenzívy. 'Isa-Vikki' provedl 437 vzletů a získal 19.5 sestřelů.

11.6. evakuovala HLeLv 24 14 Bf 109G ze Suulajarvi do Immoly. Špatné počasí zamezilo nasazení jednotky nad Karélií a pokračovalo do 13.6., kdy v jedné misi šest letounů kapitána Winda napadlo 30 bombardérů a 20 stíhaček mezi Kamarou a Kaukjarvi. Byl zničen jeden P-39 a sedm Pe-2, čtyři bombardéry sestřelil Wind v MT-201. 14.6. provedli piloti průzkumné lety a během nich sestřelili šest nepřátelských letadel. 15.6. se HLeLv 24 opět přesunula, tentokrát na jihozápad do Lappeenranta, kde zůstala do konce války.

1/HleLv 24 Bf 109G-2 MT-229 v Suulajarvi v květnu 1944. Toto letadlo měl přiděleno poručík Väino Suhonen, který získal 19.5 sestřelů (dva v MT-229) během 261 vzletů.

Mechanik Lauri Kitinoja startuje motor Daimler-Benz DB 605A a příslušník 2./HleLv 24, poručík 'Jotte' Saarinen, připravuje MT-221 ke vzletu Suulajärvi 12.5.1944. Na tomto letadla získal první dva sestřely na Messerschmittu, později eso s 23 sestřely létalo na Bf 109G-6 koncem června, MT-452 a MT-478. Saarinen byl zabit 18.7. při 139. vzletu, kdy havaroval při nouzovém přistání po sestřelení od La-5 ze 159. IAP.

První bojový den v Lappeenranta byl ten nejhorší. V 6:20 vedl poručík Lauri Nissincn (v MT-229) deset Messerschmittů proti velké formaci bombardérů nad finskými pozicemi mezi Kaukjarvi a Perkjarvi. Lauri Nissinen v MT-229 se srazil s MT-227, který pilotoval 'Urkki' Sarjamo. Tento stroj byl poškozen La-5 ze 159. IAP. Zbývající piloti zničili čtyři II-2 a čtyři La-5, ale při ztrátě dvou es. Poručík Joel Savonen se stal dočasným velitelem 1./HLeLv 24 místo Lauri Nissinena. Od 19.6. začaly přicházet nové Bf 109G-6 z Německa, aby doplnily ztráty stíhacích jednotek v bojích. 3./HLeLv 24 obdržela osm strojů. Letka předala zbývající tři G-2 2. letce. Večer 19.6. sestřelila 2./HLeLv 24 dva La-5. Ve 20:00 napadla formace 18 stíhaček, složená z osmi z HLeLv 34 (vedl je kapitán Puhakka) a deseti z HLeLv 24 (kapitán Wind) několik pluků ruských letadel nad Viipuri. Finové zničili šest Pe-2 (z 58. BAP), tři Airacobry (z 196. IAP), dva Il-4 (836. BAP) a dva La-5 (401. IAF) bez vlastních ztrát, kapitán Wind získal tři sestřely v nově dodaném Bf 109G-6 MT-439. Letecké boje dosáhly vrcholu 20.6., kdy se Rusové probojovali do ulic Viipuri, podporováni masivním krytem z letadel. Již před polednem byly obě eskadry Messerschmittů v boji a hlásily sestřel 35 letadel. Do konce dne se nad městem konalo dalších pět bitev a Finové přidali dalších 16 vítězství, celkem získali 20.6. 51 sestřelů - 31 HLeLv 24 a 20 HLeLv 34. Větší ztráty utrpěly Jak-9 vybavený 14. GIAF, La-5 159. IAP, Airacobrami 196. IAP a Il-2 vybavené 943. a 35. SMP, KBF. Nejlepšími esy dne HLelv 24 se stali kapitán Hans Wind (MT-439) a poručík Olavi Puro (MT-201), oba pět sestřelů během dvou letů a seržant Eero Halonen (MT-241), který během dvou misí sestřelil čtyři letadla.






 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama