Život bez knih a zážitků je jen promarněný čas....

Bedford QL v novozélandské armádě po válce

1. prosince 2013 v 16:23 | paulito |  Historie


Po demobilizaci po druhé světové válce v roce 1946 začala novozélandská armáda v roce 1948 reorganizaci přestavbou jednotek Regular Force na Territorial. V roce 1948 měla armáda 396 kanónů 40 mm Bofors, všechny dodané během války. Nová organizace dělostřelectva zahrnovala protiletadlové části všech jednotek. Skládaly se ze tří Composite AA Regiment (13., 14. a 15.) a Light AA Regiment (16.). Composite Regiment byly vybaveny směsí 40 mm Bofors a Ordnance Q.F. 3-inch Mk3 /132 bylo později na mobilních a pevných stanovištích armády). 15th Com AA Regiment byl rozpuštěn v září 1954 a 13. a 14. V dubnu 1956. 6. Light AA Regiment měl tři baterie (61., 62. a 63.), každou se dvěma družstvy po šesti kanónech (40 mm Bofors). Tento pluk měl 36 dělostřeleckých tahačů a byl ustaven pro případné vypuknutí války pro NZ Division. Toto uspořádání vydrželo do roku 1961, kdy byly kanóny bez radarového řízení palby prohlášeny za zastaralé. Jednotky byly rozpuštěny a vozidla uskladněna. Také New Zealand Air Force ustavilo do 50. let dvě lehké protiletadlové baterie pro obranu letišť (51. A 52. Territorial Squadron). Každá baterie měla 12 ex-Army Boforsů ve dvou družstvech po šesti kanónech, celkem 24 děl, ale scházejí informace o jejich tahačích. NZ Army seznam vozidel uvádí v roce 1949 66 tahačů 4x4x AA Light (Bedford). Ačkoliv není uváděn typ, můžeme bezpečně říct, že se jednalo o QLB. Většinu jich (46) měl Central Military District, Southern MD měl 12 a Northern MD 8. Neexistují žádné informace o použití verze QLR na Novém Zélandu.
Korejská válka
Protože během této války probíhala reorganizace armády, byl novozélandský kontingent, určený pro K Force, složen zejména z dobrovolníků. Posílená skupina se skládala 10 Transport Company RNZASC. Ta si nevzala s sebou žádná vozidla, ale dostala 103 vozidel od British Advanced 4th Ordnance Depot, většinou Bedfordy QLD. 10 Transport poté pokračovala na sever, aby nahradila britskou 78 Company RASC 15.10.1951 v Divisional Column u 1st Commonwealth Division. Dalšími jednotkami kolony byly britská 57 Company a kanadská 54 Company (později nahrazena kanadskou 23 Company). Od března 1951 zde již působila NZ transportní četa (s 30 auty Chevrolet CMP 3-ton 4x4), operující u 78 Company RASC. Tato četa se připojila k 10 Transport a vyměnila své Chevrolety za 6x6 GMC a působila jako četa A. Čety B a C používaly Bedfordy QLC, ale četa C později také přešla na GMC. Všem QLD, používaným 10 Transport Company zůstala jejich britská registrační čísla a spojenecká bílá hvězda na kabině dveří. Síla Divisional Column byla redukována po zastavení palby v srpnu 1954, kdy kanadské a britské jednotky a 10 Transport zůstala do rozpuštění Commonwealth Division 10.3.1956. 10 Transport byla formálně rozpuštěna 15.5.1956 a všechen zbývající personál se vrátil na Nový Zéland, některé QL byly vráceny do britských skladů a některé přijely na Nový Zéland.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama